Er worden verschillende Schilderlessen in Leiden gegeven.

Lesgelden vanaf €75,- per maand, excl.materiaal.

Atelier Varf hanteert geen inschrijfgelden en/of opzegtermijnen. Gemiste lessen kunnen ingehaald worden.

Tegen een meerprijs van €4,50 kan gebruik worden van de olieverf in het atelier. Om kennis te maken met de Vlaamsche techniek, heb je ongeveer 12 lessen nodig.

Losse lessen volgen kan natuurlijk ook, je komt wanneer je tijd hebt en betaalt gewoon per les.

Lestijden:

Maandag 19:30 – 22:00 uur
Dinsdag 19:30 – 22:00 uur
Woensdag
Donderdag 13:30 – 16:00 uur
Vrijdag  11:30 – 14:00 uur
Kosten schilderlessen €75,- per maand(excl. materiaal)
Kosten losse lessen €20,- per dagdeel(excl. materiaal)

Ontdek de geheimen van de Oude Meesters

Grisaille

7-lagen Vlaamsche techniek

Bij deze techniek dient elke laag als leidraad voor de volgende laag. De lagen worden semi-transparant opgezet waardoor er altijd iets van de vorige laag zichtbaar blijft.  We hebben hier te maken met ‘optisch vergrijzen‘ en kleuren die ontstaan doordat de onderliggende kleuren doorschemeren. Het resultaat is niet te vergelijken met het in een keer opzetten van kleuren.(Alla Prima)

  • Tekening –  De potlood tekening wordt met inkt overgetrokken op een gesso basis. Deze laag zal de volgende lagen nog enigszins zichtbaar zijn en dienen als leidraad.
  • Imprimatura – Over de inkt wordt een transparante laag gezet met een tweeledig doel. Het enigszins afsluiten van de vorige laag waardoor de olie verf niet te veel zal inschieten en de inkt van de eerste laag niet naar” boven kan en tevens enigszins vervaagd wordt. Hierbij wordt de keuze gemaakt van de gemiddelde kleur van de lichtste delen. Een formule hiervoor is 1 deel standolie, zes delen terpentine en een deel olieverf. Er zijn meerdere formules mogelijk, ook op basis van Acryl verf. De kleur dient een olijfachtige tint te zijn.
  • Het volgende stadium is de Schaduw/Omber onderlaag – Hierbij wordt alleen met Gebrande omber de voorstelling ingevuld met “donker’ en “licht”. Dit gaat prima door voor de lichtere delen de gebrande omber te verdunnen met terpentine. Dit stadium kan wel tot drie lagen worden doorgezet. Het is de bedoeling al een perfecte weergave te realiseren van de voorstelling. Het grote voordeel van deze laag is dat de tonale weergave van de voorstelling voor eeuwen stabiel blijft.
  • Dood laag  – Deze laag dient ervoor om de uiteindelijke tonaliteit weer te geven en een goede basis neer te leggen voor de kleurlagen. Het is de ombinatie van deze laag en de kleurlagen zorgen voor het prachtige effect wat we zien bij de Oude Meesters. Een mengsel van Loodwit(vervanger), gele oker, gebrande omber en Pruisisch blauw worden een tiental tinten aangemaakt, oplopend in tonaliteit. De lichtere delen worden iets lichter dan de vorige laag opgezet. De middentonen blijven corresponderen met de Omber laag. Bij portretten bestaat dit stadium soms wel uit drie lagen. De Omber- of schaduw laag blijft doorschemeren in deze laag(en).
  • Kleur laag – In semi-transparante en transparante verf wordt deze laag opgebouwd. Meestal ook in meerdere lagen waarbij de kleuren doorschemeren van de vorige laag. Binnen het Atelier Varf wordt gebruik gemaakt van het Gecontroleerd Palet. Ook dit stadium bestaat uit meerdere lagen.
  • Eind laag – In deze laag wordt d.m.v. glaceren de laatste toetsten aangebracht. De verf is zeer transparant en dun. Ook worden de hooglichten aangebracht. Aan de kleinste details wordt aandacht geschonken. Het schilderij wordt gesigneerd.

 

Photoshop als hulpmiddel

Om de technieken van de oude meesters goed te begrijpen is het meer dan de moeite waard Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma te gebruiken. Binnen de schilderlessen in Leiden wordt hiervoor een speciale cursus aangeboden. Ook tijdens de uitleg van de 7-lagen Vlaamsche techniek wordt Photoshop als hulpmiddel gebruikt.

Lees meer >