Werken met  een grondlaag

Kunstenaars die zich druk maken om de duurzaamheid van hun schilderijen zouden alle lagen van hun schilderij in acht moeten nemen. De geldt zowel voor de lagen die we niet zien(grondlaag) als de lagen die uiteindelijk zichtbaar zijn(olieverf, schildermediums en vernis).

De grondlaag is de basis van een schilderij
De eerste olieverfschilderijen waren banieren, ze werden direct geschilderd op stof. Waarschijnlijk kwam men er al snel achter dat de lijnzaadolie er voor ging zorgen dat de stof ging rotten. Om dit te voorkomen werdt het stof ingesmeerd met lijm gemaakt van dieren. Aangezien de schilders op steeds grotere oppervlakken wilden schilderen, was er iets nodig wat licht genoeg was. Op houten paneel werd het gewoonweg te zwaar en waren moeilijk te vervoeren. Vroeg Venetiaans schilderijen werden op stof geschilderd met alleen een laag dierlijke lijm. Door een witte laag grondeer op oliebasis toe te voegen verkreeg men een reflecterende oppervlakte waardoor de kleuren  helder bleven.

De laatste 5 eeuwen  zijn de olie-grondeerlagen  een meervoudige menging van kalk(Noord-Europa) of Gips(in Italie), loodwit en lijnzaadolie. Kalk is een Calcium Carbonaat. De beste kwaliteit was ‘Champagne’ gebruikt om ‘Paris Chalk’ te maken. Net als Gypsum is kalk niet geschikt om een wit pigment te leveren, de kleur is te arm en te transparant. Om gesso te maken is het daarentegen wel geschikt daar er meerdere lagen worgden aangebracht. Hoewel, een oliegrondlaag zou niet dikker moeten zijn dan 1/8 inch, dus er kunnen maar een paar lagen worden aangebracht.

Gamblin Ground for Oil Painting levert een sterke, heldere fundering voor olieverf. Gemaakt van alkyd hars,titanium dioxide en barium sulfaat zorgt het product er voor dat het canvas veel stijver wordt dan een gesso op acrylbasis en flexibeler dan de traditionele primers.Bariumsulfaat geeft ‘tand’ aan het canvas. Titaan dioxine zorgt voor dekkingskracht. Gamblin Grondeer bevat geen lood!

Bekijk het instructiefilmpje om te zien hoe de Gamblin grondeer voor olie wordt aangebracht.
click de play > button hieronder.

Written instructions on applying Gamblin Oil Painting Ground download PDF.

Because the percentage of pigments is so much higher than in acrylic “gesso,” painters need only apply TWO COATS OF GAMBLIN GROUND instead of the recommended FOUR coats of acrylic gesso. More coats can be added for smoother painting surfaces. Because alkyd resin is used instead of linseed oil as the binder, Gamblin Ground is more flexible and dries more quickly than lead/linseed oil grounds. Lead/linseed oil grounds must dry for six months and Gamblin Ground is ready for paint application within one week.

Gamblin Ground can be tinted with Gamblin Dry Pigments or Gamblin Artists Grade Oil Colors.

Size
Before a oil painting ground is applied, the canvas is sealed with a size. The size seals the porous fabric and isolates it from the ground and/or oil paints. Linen and cotton will prematurely rot without a size layer. Only fabric supports need sizing. Panels only need to have a ground. Acrylic gesso does not require a size.

PVA Size (poly vinyl acetate glue), diluted with distilled water, is a contemporary size for fabric support. Conservation scientists recommend painters use neutral pH PVA size on linen and canvas instead of rabbit skin glue. PVA provides a good size layer that seals the fabric but does not re absorb atmospheric moisture, swell and shrink like rabbit skin glue does. Painters who want to paint directly on a size, apply one layer of PVA Size to the front and back of the fabric.

We acknowledge and appreciate the research of the Canadian Conservation Institute that helps painters and conservators identify the best PVA to use.

Rabbit Skin Glue is the traditional size for fabric support. Conservation scientists caution painters that rabbit skin glue absorbs atmospheric moisture on damp days and swells; gives off moisture on dry days and shrinks. This movement of the size layer can cause aged oil paintings to crack, according to the Smithsonian Center for Materials Research and Education.

Painters can add at least one coat of Gamblin Ground to canvas pre-primed with acrylic gesso to make a better painting surface for oil colors.

Traditional Gesso
Gesso is Italian for gypsum (calcium sulphate dihydrate) which occurs naturally near salt deposits. Calcined gypsum, also called plaster of Paris, when mixed with animal glue, makes a luminous painting surface for egg tempera and for paintings on wood panels. Medieval painters applied as many as ten layers of gesso on wood panels. By painting alla prima with tempera on gessoed panels they could create “portable” frescoes. Gesso on wood panels makes a good surface for paintings that include burnishing and gilding techniques.

Gesso was not used as a ground for oil painting. The traditional primer for oil painting is an oil ground. Modern “gesso” was formulated by manufacturers of acrylic polymer primer about fifty years ago. Why they decided to call acrylic primer “gesso,” a conservator suggested that the marketing department wanted to associate new acrylic primer with painting tradition so oil painters would use it. Whatever the reason, the name “gesso” continues to cause confusion.

Gamblin Traditional Gesso makes a traditional absorbent ground for oil paintings on panels. Gamblin Traditional Gesso is a dry mixture of rabbit skin glue, gypsum, marble dust, and titanium dioxide. Robert Gamblin recommends applying four coats Traditional Gesso to both sides of thin or poorly braced panels. Traditional Gesso is too brittle to use with fabric supports.

Additional information on sizes and grounds can be found in Sizes & Grounds.